Rozhovor s pražírnou kávy ZOBAN v Litoměřicích

Můžete nám, prosím krátce představit Vaši pražírnu kávy Zoban?14962718 1352326231445360 9185032225401280038 n 300x288 - Rozhovor s pražírnou kávy ZOBAN v Litoměřicích

Zárodek pražírny Zoban vznikl zhruba před čtyřmi lety, kdy jsem si koupil poloprofesionální pražičku z Taiwanu Huky 500T a začal pražit v obýváku. Záliba přerostla ve vášeň a postupné uvědomování si toho, že nekomerčně to nepůjde. Jednak jsem velice brzy narazil na limity svého vybavení a jednak jsem se v malých množstvích nebyl schopný dostat k opravdu kvalitní zelené kávě.

Jak dlouho trvá pražení kávy a je to náročný proces? Je způsob pražení to, co ovlivňuje výslednou chuť kávy?

Pražení trvá na běžných strojích obvykle mezi osmi a dvanácti minutami a vyžaduje poměrně dost soustředění. Záleží samozřejmě na přístupu pražiče. U Zobana dbáme na spoustu zdánlivě zbytečných detailů, zatímco v mnoha běžných pražírnách jde o proces poměrně nenáročný. Záleží kolik proměnných hlídáte a kolika způsoby jste schopni zasahovat do procesu pražení.
Způsob pražení je jedna z věcí, která ovlivňuje chuť kávy, často se ale dostatečně nezdůrazňuje, jak velký vliv má jak konečná příprava, tak kvalita zelených zrn. Pokud chceme výjimečný zážitek, je třeba, aby celý řetězec od farmáře, zpracovatelskou stanici, přes pražiče až po baristu, věděl, co dělá. Je obdivuhodné jak snadné je kávu v kterémkoliv bodě zkazit a zabít její potenciál.

Prozradíte nám, jak poznat kvalitní zrnkovou kávu?

To je jednoduché – chutná skvěle. Dnes je trochu smutný trend konečných spotřebitelů dávat přehnaný důraz na snadno identifikovatelné vizuální defekty, které mohou, ale také nemusí ovlivnit chuťový profil kávy. Chuť by měla být vždy konečným atributem určujícím kvalitu. Kvalitní káva nemá výrazné chuťové vady, není přehnaně hořká, či ostře, svíravě kyselá a rozhodně nechutná po spálenině. Také ji v pražené formě neseženete pod 500,-/Kg. Opravdu chutné kávy většinou začínají kolem 700 – 800,-/Kg. O kvalitní kávě budou k dispozici spousty konkrétních informací (odrůda, farmář, nadmořská výška) a bude Vám prodána tak abyste ji byl schopný zkonzumovat ideálně do čtyř, maximálně do šesti týdnů od pražení.

Poskytujete i kávový catering? Je to poptávaná služba na českém trhu?

Poskytujeme, ale není to naše primární služba a necílíme na ni marketing. Služba je to obecně poptávaná, ale nabídky je také spousta.

Kde hledáte inspiraci a nápady, pro Vaše podnikání?

Primární inspirací je experimentování. Nebojíme se zkoušet alternativní postupy, recepty. 10% veškeré kávy, kterou nakoupíme, jde na „výzkum“ a nedostává se do běžných prodejních kanálů. Pak samozřejmě odborná literatura a specializovaná fóra (vše co má smysl číst je v angličtině)

Prozradíte nám, jaké marketingové strategie využíváte?

Využíváme primárně pull marketing. Snažíme se co nejvíce dát najevo, že je pro nás kvalita víc, než jen vyprázdněný marketingový pojem. V segmentu kvalitní kávy je převážně třeba hodně navštěvovat prestižní kávové akce, festivaly, soutěže, většina rozpočtu na marketing putuje právě tam. Zbytek financí, ale hlavně času pak putuje do propagace na Facebooku a do SEO. Je to pomalejší strategie, ale po roce a půl fungování firmy se konečně začíná vyplácet. Nyní plánujeme zatlačit na další sociální sítě a youtube.

Sledujete trendy v oblasti prodeje, marketingu, či reklamy? Zaujalo, Vás něco v poslední době?

Snažím se to hodně pasivně nasávat, bohužel je málo času na cílené studium. Dlouhodobě mě mrzí reklamní trend cílit na podvědomé věci typu „budeš pít náš nápoj, budeš cool a budeš mít víc přátel“, nebo „koupíte si náš bazén a dosáhnete rodinné pohody a štěstí“. Obecně mě reklama a marketing v globální podobě dost odpuzuje. Krásné slova a myšlenky se ždímají do sucha jejich obsah se vyprazdňuje. Už dnes vůbec nevím, co je „domácí“, „rodinná firma“, „čerstvé“, „farmářské“, či řemeslné“, protože je to automatická povinná nálepka každého produktu.

Jaké jsou tři hlavní pilíře k dosáhnutí úspěchu, dle Vás?

a) Výdrž
b) Neztratit se v tom všem a udržet si perspektivu. Držet koncept a myšlenku.
c) Dřina

Máte vzkaz, či motto pro naše čtenáře?

Nepijte hnusný kafe 🙂

Děkujeme za rozhovor!

 

Chcete mít na našich stránkách také rozhovor? Napište nám

Kontaktní formulář

Šiřte a sdílejte do světa :)
  • 42
    Shares

Comments are closed.